Op (i-)pad met de methode Pen!

Twee jaar geleden kreeg Perruchia van der Woude de vraag om bij WVT een klasje in te richten voor jonge kinderen die het Nederlands nog niet beheersen. Heel leuk vond ze dat, maar ze had geen idee waar ze geschikt lesmateriaal vandaan kon halen. Gelukkig was er de methode Pen!

Barbara Oosterwaal was op dat moment al een tijd bezig met het zelf maken van materiaal voor taalcoaches van het Steunpunt. De meerderheid van de cursisten spreekt geen Engels. Daardoor is voor o.a. Syriërs (de grootste groep), Koerden, Irakezen en Iraniërs zelfs ons alfabet onbekend. Om te alfabetiseren was er alleen verouderd materiaal uit de jaren 90, en nog duur ook.

School

Natuurlijk gaan vluchtelingen naar school, maar een groeiend aantal kon om uiteenlopende redenen nog geen lessen volgen. De vraag vanuit het Steunpunt was dan of een taalcoach alvast aan de slag kon. Die vroeg dan terecht: ‘heb je materiaal voor me?’ Zo ontstond de methode Pen!, gebaseerd op inzichten uit taaldidactiek en logopedie. Woorden worden met plaatjes en per klinker aangeboden, zodat de klank die aan de orde is er goed inslijpt. Veel talen kennen geen verschil tussen korte en lange klinker (man – maan), en daar wordt veel aandacht aan besteed. Onze tweeklanken zijn ook vaak een probleem: kuiken is toch echt iets anders dan keuken. Een goede uitspraak is van het grootste belang om jezelf goed verstaanbaar te kunnen maken.

Leren lezen en schrijven met de methode Pen!

De methode Pen! wordt nu veel gebruikt door de taalcoaches van de taallessen bij Mens De Bilt en door tientallen taalcoaches van het Steunpunt. Pen! wordt ook met enthousiasme gebruikt door juf Perruchia en ‘haar’ kinderen. Ofschoon het materiaal voor volwassenen bedoeld is, vinden de kinderen het door de plaatjes erg leuk. Vorig jaar werkte ze met 19 kinderen met het schriftelijk materiaal. Dit jaar is het voor ‘haar’ 13 kinderen nog leuker geworden, want er is sinds maart ook een website beschikbaar, gebouwd door de man van Barbara, Toon Gerritsen. Dat bleek een enorme klus waar Toon maanden aan gewerkt heeft. Het resultaat is er naar: op leernt2.nl kun je met zo’n 2200 oefeningen naar hartenlust bezig zijn met luisteren, lezen en schrijven volgens dezelfde systematiek. De kinderen willen het liefst allemaal tegelijk op de i-pad werken, zo leuk is het.

Versie

Eind 2017 was de tweede versie van het schriftelijk materiaal af, en kon Pen! met steun van Taalpunten De Bilt worden gedrukt. Hiermee is het begeleiden van beginners veel makkelijker geworden: de mappen liggen klaar en nieuwe taalcoaches kunnen direct een exemplaar meekrijgen. Er is een handleiding bij, en twee keer per jaar is er een training Uitspraak en Schrift om met het materiaal te leren werken. Wil je meer weten of je aanmelden als taalcoach (ook voor hogere niveaus)?

Taalklasje met Syrische kinderen

Taalklasje met Syrische kinderen

Dit artikel verscheen eerder in De Vierklank.

22-07-2018|